Analyse & Evaluering

Læringsmiljøer i skoler og institutioner er underlagt forskellige krav og mål, både politisk, kommunalt og egne. Det er af afgørende betydning for at nå fremsatte mål om læring og trivsel, at skoler løbende evaluerer og internt samarbejder om, at justerer og optimerer den pædagogiske praksis i samspil med indretningen og brugen af rum. Ved nybygning, er det vigtigt at kortlægge behov og muligheder i en pre-design fase, der optimalt inddrager både ledelse, personale og elever.

  • Hvad vil vi pædagogisk?
  • Hvad gør vi? Hvordan er pt. pædagogisk praksis og brug af rum?
  • Hvordan kan vi optimalt indrette og bruge rum og rammer til at understøtte hvad vi vil pædagogisk?
  • Hvilke justeringer eller ændringer er der brug for i de fysiske rum og i den pædagogiske praksis og organisering?

Evalueringer og pre-design inddrager forskellige værktøjer som f.eks. rumanalyse, interviews, workshops, elevopgaver, relevant forskning og erfaringer. Det kan evt. afsluttes med et oplæg og en rapport med en række anbefalinger.

Et godt læringsmiljø kræver overensstemmelse mellem både organisering, pædagogisk praksis og de fysiske rammer.
Model: Winie Ricken 2010

Følg os på Facebook​

LEARNING SPACES v/ Winie Ricken • Heibergsgade 30, 8000 Aarhus C • Telefon: 2878 2872wr@learningspaces.dk​